Turkiye’de Devlet Liselerinde Akademik Direnclilik Profili

http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/Akademik_Direnclilik_Profili.pdf

Türkiye’de Devlet Liselerinde Akademik Dirençlilik Profili
PISA 2009 Türkiye Verisinin Analizi

Ozet

Sosyoekonomik altyapı ve öğrenme arasında kuvvetli bir ilişki olduğunu bulgulayan çok sayıda
çalışma vardır. Dezavantajlı sosyoekonomik altyapıdan gelip yüksek akademik başarı gösteren
öğrenciler üzerine yapılan araştırmalar ise daha sınırlıdır. Bu durum, dirençlilik olarak
tanımlanmaktadır, çünkü akademik başarı olumsuz koşullara rağmen ortaya çıkmaktadır. Bu
araştırma, PISA 2009 verisini kullanarak Türkiye’de devlet liselerinde okuyan 15 yaşındaki
öğrencilerde dirençliliğin betimleyici bir analizini sunmaktadır. Bulgular dirençli olma ihtimalinin
cinsiyete, coğrafi bölgeye ve program türüne göre farklılaştığını ortaya koymaktadır. Ayrıca belirli
boyutları ile okul kaynakları, politikaları, finansmanı ve yönetişimi de dirençlilik ile bağlantılı
görünmektedir. Son olarak okulun disiplin ortamı ve belirli bir ölçüde öğretmen-öğrenci ilişkileri de
Türkiye’de devlet liselerinde dirençliliği istikrarlı biçimde tahmin eden etkenler olarak öne
çıkmaktadır. Bu bulgular, herkes için kaliteli eğitimi amaçlayan politika yapıcılar için faydalı
olabilecek ipuçları barındırmaktadır; ancak dirençlilik ile ilişkisi sorgulanan etkenler arasında
nedensel bağlantıların kurulabilmesi için daha ayrıntlı deneysel ve yarı-deneysel araştırmaların
yapılmasına gereksinim vardır.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: